Dieseloptimera din bil
Bilens utveckling har gått stark framåt de senaste 100 åren. I takt med att bilarna har utvecklats så har även optimering av motorer och köregenskaper gjort detsamma. Om man köper en nyare bil idag som bara har några år på nacken så kan man med största säkerhet säga att motorn i den bilen är optimerad för maximal effekt och minimal bränsleförbrukning. Det har dock inte alltid varit så, speciellt inte när det gäller dieselbilar. Att trimma och optimera bilar har länge varit populärt, dock så är det framförallt bensindrivna bilar man har sysslat med och optimerat. Dieselbilarna är något som har fått mer uppmärksamhet på senare år.
Optimera din dieselbil
Bland bilintresserade människor är det känt att skillnaden mellan en dieselbil och en bensindriven bil kunde vara ganska stor tidigare när det handlar om motorns effekt. En bensindriven bil var ofta piggare och rappare än en dieseldriven bil. Idag när det gäller nya bilar så ser vi att många bilmärken väljer att tillverka minst lika stor del dieseldrivna bilar som bensindrivna bilar. Detta beror på att företagen, och de som köper en dieselbil väljer att göra en dieseloptimering på sin bil.
Att göra en dieseloptimering kan ske på olika sätt, det beror på företaget man gör den hos, samt vilket alternativ man själv väljer. Ett alternativ är att man gör en så kallad PPC-optimering som innebär att man optimerar bilens mjukvara i motorn på så sätt att den får högre effekt och vridmoment, samt att bilens bränsleförbrukning blir lägre. Fördelen med PPC-optimering är att det inte påverkar bilens övriga mjukvara för exempelvis säkerhet, växellåda, partikelfilter med mera.
Det andra sättet som är en äldre variant är att man eftermonterar en box i bilens motorrum som enkelt förklarat lurar bilens system att ge högre respektive lägre värden på olika ställen. Detta alternativ är dock inte alls lika bra då det kan ge felaktiga värden för viktiga saker som antisladd, ESP, krockkuddar och andra viktiga saker i bilen. Om man väljer det förstnämnda alternativet så slipper man oroa sig för sådana saker eftersom man endast uppdaterar utvalda värden i bilens mjukvara. Det gör att övriga viktiga saker inte påverkas av den typen av optimering.
Regler för dieseloptimering
Eftersom att öka motorns effekt innebär att man trimmar bilen så finns det vissa regler man måste följa för att bilen fortfarande ska vara laglig att köra på allmänna vägar. Det första du måste göra efter att du optimerat motorns effekt är att registreringsbesikta bilen. Detta måste göras eftersom bilens effektutdrag har ändrats till skillnad från då den tillverkades. För att göra en registreringsbesiktning krävs även ett intyg från biltillverkaren, vilket inte är helt enkelt att få.
En annans sak man bör tänka på är att bilens försäkring kan upphöra att gälla eftersom mjukvaran har modifierats. Om något i bilens motor går sönder i en optimerad bil så är det troligt att försäkringsbolaget inte kommer stå för skadekostnaden. Det är dock inte mot lagen att lämna in sin bil för dieseloptimering, men se till att ha koll på förändringarna som kan ske efteråt.